Voordat ik mijn bedrijf oprichtte ben ik vele jaren gemeenteambtenaar geweest.
     
    Ik heb hier veel plezier beleefd en prachtige dingen bereikt voor mijn stad, maar er waren tijden bij…
     
    Misschien herken je dit wel. Van die projecten waar je eigenlijk het liefst niet aan herinnerd wordt. Omdat dit jou kan helpen wil ik toch iets met je delen wat op dat moment helemaal niet leuk was, heel pijnlijk zelfs. Daarna begrijp je precies wat ik bedoel met het 2e marketingprincipe dat ik met je deel en waarom dat principe klopt.
     
    Ongeveer 10 jaar geleden waagde ik de sprong van een functie waarin het functioneren van college van B&W centraal stond naar een functie waar het direct om de buitenwereld ging. Ik werd projectmanager. Ik brandde van ambitie om iets goeds te betekenen voor de stad.
     
    Eén van de projecten was het opknappen van een bedrijventerrein. Een makkie dacht ik…! Er was een forse pot geld, een goed overleg met de bedrijven op het terrein en voor de uitvoering had ik eigenlijk alleen mijn collega’s nodig.
     
    Er was wel wat haast bij, vanwege een subsidie moest het allemaal snel. De overleggen waren een klein drama. Als mijn collega’s al kwamen hadden ze geen inbreng en aan het einde van de vergadering was er een takenlijst waarop achter 95% van de acties 1 naam stond: Ester Oude Nijhuis. Mijn energie was voor en na deze overleggen ontzettend laag, ik voelde me vreselijk.
     
    Na een hele tijd waren er ontwerpen gemaakt, waarop de bedrijven hadden gereageerd. De dag vóór mijn vakantie bespraken we de reacties in de projectgroep. We stonden in een muf vergaderkamertje over enorme kaarten gebogen. Ik vond de meeste opmerkingen van de bedrijven logisch, dus het leek mij echt een makkie. Oeps. Het jargon, de regels, standaard bochtstralen, precedentwerking, etc. etc. vlogen over tafel. Er was voor iedere opmerking wel een reden te bedenken om het niet te doen. Zwaar gefrustreerd begon ik aan mijn vakantie. Ik lag wakker. De eerste week wilde ik niet in de buurt van het stadskantoor komen (en ik woon er vlakbij). Vreselijk, hoe kon dit zo mis gaan?
     
    Ik ben daarna veel gaan leren over projectmanagement, maar vooral over hoe je mensen, collega’s, managers en externen op een prettige manier meekrijgt. Hoe je goed samenwerkt. En dat heeft me enorm geholpen. Door een aantal werkwijzen gesystematiseerd toe te passen kreeg ik zoveel lol in mijn werk. Wat me bijvoorbeeld heel erg heeft geholpen is om iedere dag doelen te stellen en daar ’s ochtends even 10 minuten voor vrij te houden. Ik werd ontspannen en creatief, maar ook heel gefocust en resultaatgericht. En het belangrijkste wat ik met mijn werkmethode bereikte: collega’s, managers, bestuurders en externen namen hun verantwoordelijkheid. Ik stond er nooit meer alleen voor. Samen bereikten we veel in de stad!
     
    En nu voel ik weer een groot verlangen. En dat is om ambtenaren, die voor hun werk kozen omdat ze goede dingen willen bereiken, te helpen om net zo plezierig te kunnen werken als ik. Want dat is goed voor hun en goed voor de maatschappij.
     
    Is dit herkenbaar voor jou? Ben je ambtenaar geworden omdat je met zinvol werk bezig wilt zijn? Met werk dat er echt toe doet? Heb je grote ambities, maar merk je dat je te weinig steun en waardering krijgt? Duurt het een eeuwigheid voor je besluiten op de bestuursagenda krijgt? Is je agenda iedere dag weer helemaal gevuld en moet je overuren draaien om je eigen werk gedaan te krijgen?
     
    Dat is niet nodig. Als je de juiste systemen toepast ga je direct verschil merken. En dat is niet ingewikkeld. Daarover gaat mijn programma De Succesvolle Ambtenaar. Dit programma zorgt ervoor dat je carrière maakt en veel meer resultaten bereikt in minder tijd.
     
    Als dit echt is wat je wilt, dan help ik je graag op weg in een inspiratiesessie. Ik heb de komende maand ruimte in mijn agenda voor 3 van deze gesprekken, die altijd zeer gewaardeerd worden door mijn gesprekspartners. Je kunt je aanmelden via ester@caseon.nl.
     

     
    PS: Zet 22 juni alvast in je agenda, want ik organiseer dan een heel interessant evenement waarover ik je snel meer zal vertellen.
     
    PPS: wat is dan het 2e marketingprincipe? Dat is: mensen kopen van iemand die ze kennen, vertrouwen en leuk vinden. Ik dacht dat ik tijdgebrek had en heb daardoor deze stap overgeslagen. Ik verwachtte dit wel op te bouwen in de projectteam overleggen, maar dat werkt niet zo. Ik had veel meer aandacht moeten hebben voor het opbouwen van een relatie met een aantal personen. En dat had niet eens zoveel tijd hoeven kosten.
     
    Wil je ook mijn volgende marketingprincipes voor ambtenaren ontvangen, schrijf je dan hier in voor mijn nieuwsbrief en je ontvangt ze als eerste!