Kort geleden gaf ik in Utrecht een training over implementatie van duurzaamheidsbeleid voor een groep van 13 beleidsambtenaren van gemeenten uit heel Nederland. Ik had onaangekondigd een onderdeel aan de training toegevoegd en was heel benieuwd hoe de deelnemers daarop zouden reageren. Het thema was Marketingprincipes. Van tevoren had ik hierover met een aantal mensen gesproken, ze waren sceptisch. Wat moet een ambtenaar daar nou mee?
    Eerlijk gezegd, heel erg veel. Kennis en toepassing van deze principes helpen je aan:
     

       

    • Meer draagvlak voor jouw beleid of project bij bewoners, organisaties en bedrijven in je gemeente.
    • Maar ook binnen je organisatie.
    • Waardoor er sneller, maar vooral ook betere besluiten worden genomen.
    • Je haalt betere resultaten, dit kunnen alle resultaten zijn die je wilt bereiken op jouw beleidsterrein of met jouw project.
    • En je bespaart geld.
    •  

        Dat is nogal wat. Sterker nog, het is niet eens alles. Het is voor jou persoonlijk ook heel interessant, want het is goed voor je eigen carrière en plezier in je werk.
         
        Toch was ik wel benieuwd of het onderwerp zou aanslaan bij deze trainingsgroep. Dat deed het zeker, het onderdeel werd heel hoog gewaardeerd. De principes kwamen de hele dag terug en bleken van grote waarde.
         
        Deze marketingprincipes komen voortaan dus nog prominenter en uitgebreider terug in de trainingen die ik ga geven. Concreet zijn dit onderstaande masterclass en training:

           

        • Winnen met de Wijk (in company masterclass, deze keer voor de gebiedsregisseurs van de gemeente Alkmaar).
        • De Succesvolle Ambtenaar (een programma van 3 maanden).
        •  

            Is deze masterclass of training interessant voor jou of jouw afdeling en wil je er meer over weten? Stuur dan een mail naar ester@caseon.nl.
             
            Wil je meer informatie over de Masterclass Winnen met de Wijk, klik dan hier.
             
            5 principes voor de lezers van mijn nieuwsbrief
             

              De komende tijd deel ik 5 marketingprincipes met je. Eén principe per keer, zodat ik er wat dieper op in kan gaan.
               

                Marketingprincipe 1: Er zijn gemiddeld 7-12 contactmomenten nodig voordat iemand klant wordt.
                 

                  Verkopersonline.nl zegt hierover: “De ‘Wet van de zeven contactmomenten’ geeft in het verkoopvak aan dat een product/dienst pas gekocht wordt als er minimaal zeven keer contact geweest is tussen de verkoper en de prospect. Het gaat vaak mis, omdat een verkoper na drie of vier keer geprobeerd te hebben een product te verkopen stopt met actieve aandacht geven. Men gaat naar nieuwe kansen bij nieuwe contacten en gaat die weer actief benaderen, drie à vier keer…, etc.”.
                   

                    De oorzaak hiervan is pure biologie. We worden de hele dag bestookt met informatie. Van alle kanten komt dit op ons af. Gelukkig hebben we hiervoor een soort filter, waardoor we slechts een deel echt waarnemen. Het duurt een tijdje voordat iets nieuws ons onbewuste brein bereikt, de plek waar de meeste beslissingen worden genomen.
                     

                      En dit is ook voor jou en jouw gemeente belangrijk. Ben je met een voorstel bezig en wil je een bepaald besluit van de directie? Wil je dat bewoners overstappen op duurzame energie of dat ze hun tuinen niet betegelen maar open houden met groen? Met 1 communicatiemoment bereik je niks. Neem de tijd en herhaal je boodschap. Ga gerust een paar keer een wijk in met dezelfde boodschap al denk je zelf, “wat suf om dit nog een keer tegen deze mensen te zeggen, het zijn toch geen kinderen”. Trek je niks aan van je interne stem en ga gewoon door, als je je resultaten belangrijk vindt.
                       

                        Ik ben benieuwd of dit interessant is voor jou? Laat me dit alsjeblieft weten via een reply op deze mail. (Of zal ik het nog 6 keer herhalen, ha ha ha, geintje)
                         
                         

                          Hartelijke groet,


                           
                           
                          PS: Ben je nog niet geabonneerd op mijn nieuwsbrief, maar wil je mijn tips wel blijven ontvangen? Klik dan hier om je aan te melden. Ik stuur mijn nieuwsbrief gemiddeld eens in de 3 weken.
                           
                           
                          Ik wil ook nog iets persoonlijks met je delen…

                           

                            In de 14 jaar die ik als gemeenteambtenaar heb gewerkt, ondervond ik best wat frustraties. Ik kwam graag buiten en raakte daardoor geïnspireerd om van alles voor elkaar te krijgen binnen mijn gemeente. De interne besluitvorming was vervolgens vaak taai en tijdrovend. Hoe kon dat nou?
                             

                              Door deze frustratie ben ik heel veel gaan lezen en leren over invloed, projectmanagement etc. En ook heb ik hierover met veel collega’s overal uit de organisatie gesproken. En dat hielp. In mijn laatste jaren als ambtenaar haalde ik heel goede resultaten. Mijn wethouder, ambtelijk opdrachtgever en ook mijn leidinggevende waren heel erg tevreden. Ik kon een team om mij heen vormen en kreeg makkelijk steun voor mijn voorstellen.
                               

                                Toen ik ondernemer werd heb ik vrij snel besloten te gaan investeren in mijn marketing en sales vaardigheden. Ik had altijd al het idee dat deze vaardigheden nodig zouden zijn om het onderwerp duurzaamheid tot grote hoogte te brengen. Waarom anders liep het zo stroef op dit dossier, waar alle technische kennis en ook de financiële middelen voorhanden zijn.
                                 

                                  En toen vielen de kwartjes. Ineens begreep ik dat de successen in mijn laatste jaren als ambtenaar geen toeval waren. Ze waren het gevolg van mijn acties die pasten binnen de marketing- en sales principes. Maar er was nog veel meer mogelijk geweest als ik deze principes structureler had toegepast. Had ik dit maar geweten als ambtenaar…