Als ik het bananenblad open maak komt er een werkelijk hemelse geur vrij. In het blad zit red snapper met sambal en citroen. Samen met een vriendin zit ik in een Indonesisch restaurant in Den Haag.
Het ziet er prachtig uit hier, authentiek en modern. Fris. En de bediening is top, attent en niet opdringerig. Kortom, alles klopt. En de smáák van de gerechten “alsof er een engeltje over je tong piest.”
Een paar weken eerder las ik een recensie/artikel in het Volkskrant Magazine, over dit restaurant. Ik wist meteen, hier moet ik heen, ik ben dol op Aziatisch eten.
De marketing van het restaurant klopt dus ook, anders zou ik nooit vanuit Alkmaar hier terecht komen.
Ik hoor dat het restaurant al 26 jaar bestaat. Het is duidelijk dat ze die 26 jaar niet hebben stilgezeten. Hiske Versprille van het Volkskrant Magazine beschrijft het zo: “Raffles is zo’n tijdloze plek (…), omdat die door vele jaren, met tienduizenden gasten, en voortdurende perfectionering is gladgestreken als een kiezel.” Door continue verbetering is dit restaurant dé topper geworden in zijn soort, mooi toch!
Is zo’n restaurant als dit inspirerend voor jou als professional bij de overheid?
Ik stel je even een paar vragen:
- Doe jij dit werk omdat je de inhoud zo belangrijk vindt?
- Loop je echt warm voor jouw onderwerp en weet je wat jouw vak betekent voor de samenleving?
- Heb je wellicht een beeld dat de positieve impact nog veel groter kan zijn?
Wat is er mooier dan je in je werk te ontwikkelen tot een op en top expert? Iemand waarvan de buitenwereld weet, ‘die weet van wanten’. Jij hebt kennis van zaken. En, nog belangrijker, je bent iemand die de dingen voor elkaar krijgt. Je zorgt voor resultaten waar jouw doelgroep echt op zit te wachten.
Het is fantastisch om je te ontwikkelen tot een echte expert. Denk je eens in hoe het zou zijn om bij de beste 10% in jouw vakgebied te horen. Wat zou dat betekenen? Voor jou? Voor je gezin? Voor de samenleving?
Je kunt hier vandaag nog mee beginnen. Simpelweg door te besluiten dat je dit wil. Uitstijgen boven het gemiddelde.
Wat is er dan nodig om bij die 10% terecht te komen?
Inhoudelijke expertise is helaas niet genoeg en waarschijnlijk zelfs niet het belangrijkste.
Denk aan het restaurant. Is de kok met de allergrootste, beste inhoudelijke kennis van recepten de meest succesvolle kok? Natuurlijk niet. De meest succesvolle kok is die kok die weet hoe hij zijn fantastische ideeën kan omzetten in een echt restaurant. Met echte bediening en echte klanten. Klanten die door echte marketing weten dat ze bij hem moeten zijn.
Impact krijg je pas als je jouw idee omzet in de juiste acties. Voor resultaten heb jij, net als die kok, anderen nodig (jouw collega’s, bestuurders, organisaties en burgers). Zorg dus dat je je optimaal ontwikkelt in doelen stellen en bereiken. En anderen meekrijgen.
Wat denk je dat er voor jou nodig is om dé expert te worden in jouw vakgebied? Als je me via ester@caseon.nl een lijstje stuurt met jouw doel en de acties die volgens jou nodig zijn om dat te bereiken denk ik graag even met je mee. Ik reageer altijd.
P.S. KIJK HIER VOOR MEER INFORMATIE OVER DE AMBTENAREN GROEIDAG 2019