“Nu ben ik dus bezig om de opdracht voor mezelf te schrijven. Ik stel feitelijk mijn baan zelf samen.” Vanachter zijn bril kijkt hij me aan alsof hij het zelf niet kan geloven.
Ik zit op een zonnig terras aan het water met G. G. werkt bij een provincie.
Vlak voor de zomer had hij een gesprek met één van de directeuren die hem vroeg of hij haar wil ondersteunen bij de nieuwe vormgeving van de organisatie. Waarbij een andere, outputgestuurde, werkwijze de norm moet worden.
Hij mag dat op de manier doen die hem zelf het beste lijkt. “De manier die helemaal bij jou past dus”, zeg ik. “Waarbij je precies die dingen doet die jij goed kunt en waar je van geniet. Waarbij je dus optimaal je unieke talenten benut.”
We kennen elkaar inmiddels een paar jaar. Ik weet: het verzoek dat door de directeur aan hem gedaan is past precies bij hem. Dit vindt hij zo leuk dat hij het bij wijze van spreken nog zou doen als hij er niet voor betaald kreeg. Een gouden kans dus.
Wat geweldig dat de directeur dit gezien heeft en hem op deze manier deze kans geeft. Het is wat je noemt win-win. De grootste waarde voor de organisatie én het meeste plezier voor G.
Ik ben daarom ook heel bij voor deze directeur, hoe geweldig is het om zo’n ondernemende medewerker te hebben? Een medewerker die aan een half woord genoeg heeft en met wie je kunt lezen en schrijven.
Als ik over G. spreek noem ik hem mijn ideale klant. Niet alleen zijn onze gesprekken altijd heel waardevol, ook implementeert G. alles wat hij leert.
Ik ben helemaal niet zo verbaasd over het verzoek van de directeur. Wat we hier zien zijn de natuurwetten van oorzaak en gevolg; van zaaien en oogsten.
Wil je weten welke stappen G. gevolgd heeft?
Ik vertel je graag de drie belangrijkste stappen:
- Weet wat bij je past. Toen G. en ik net samenwerkten vroeg ik geregeld: “waar ben jij nou echt briljant in?”. Daar spraken we dan over, waardoor talent en plezier steeds duidelijker werden. Zo werd het plaatje steeds helderder. Als jij niet weet wat je wil, hoe moet een ander het dan ooit weten?
- Waar wil je naartoe, groot dromen. Doelen stellen, iedereen weet dat het handig is, maar weinigen doen het regelmatig. Laat staan lange termijn, grotere doelen. De eerste doelen die G. stelde had hij steeds binnen no-time bereikt. Dan is het tijd om te stretchen.
- Anderen meekrijgen met behulp van marketingprincipes. Hoe krijg je anderen mee? Mensen doen wat ze kunnen en wat ze leuk vinden. Dus zorg dat dat in orde is.
Hoe zorg je dat mensen iets leuk gaan vinden en daarom ja zeggen tegen jouw verzoek? Vanuit de marketing weet ik dat iedereen (dus ook jij) pas overweegt om ja te zeggen als:
– je weet wat het oplevert (praten in baten)
– je bezwaren (pijn en angsten) zijn weggenomen
– je tijd hebt gekregen om iets leuk te gaan vinden. Je hebt tijd nodig om aan iets nieuws te wennen, een aantal contactmomenten.De kans dat een ander weet wat jij doet alleen maar omdat jij hard werkt en goede kwaliteit levert is eigenlijk ongeveer nul. Je zult actief aan de slag moeten met de zichtbaarheid van jouw werk.
Succes is geen toeval. Het is een gevolg van de juiste dingen consistent doen.
Ik hoop dat het je inspireert.
De magie zit hem in de actie. Ik daag je uit om 1 (kleine) actie te bedenken op basis van het bovenstaande en het zo snel mogelijk gewoon te doen.
Interessant?
Hoe lijkt het je als een groep van jouw medewerkers zo groeit als G? Zodat je belangrijk werk met een gerust hart uit handen kunt geven en met veel minder moeite grote resultaten neerzet binnen en buiten jouw organisatie?
Ik geef je graag een paar maatwerk-ideëen in een gratis persoonlijk gesprek. Speciaal voor leidinggevenden bij de overheid. Het gesprek is uiteraard geheel vrijblijvend.
Ik ben zuinig op mijn en jouw tijd. Als je interesse hebt vraag ik je daarom een paar vragen te beantwoorden, zodat ik vooraf kan inschatten of het gesprek voor jou waardevol is.
Het gesprek kun je hier aanvragen: https://caseon.nl/gesprek2/.
Op een stralende overheid,
Ester