De reactie van de verjaardagsvisite spreekt boekdelen. De bulderende lach van mijn vader (en de rest) als we vertellen dat we een nieuwe bank hebben gekocht. “O ja, was dat nodig dan?” 🙂

Nou, nogal. Behalve dat onze bank behoorlijk verkleurd is en niet al te schoon meer, zit er in 1 kussen een scheur van minstens 30 cm. De witte vulling pluist er aan alle kanten uit (dus we hebben dat kussen maar omgedraaid).

Zo gaat dat, de bank is al minstens 15 jaar oud.

Een maand of wat geleden hebben we een paar winkels bezocht en op 30 december wist ik het zeker en zei tegen Hessel: “het wordt die bank bij die winkel en we gaan hem nú bestellen”. Zo gezegd, zo gedaan.

Waarom hebben we de aankoop zo lang uitgesteld?

Als ondernemer heb ik veel geleerd over verkopen (en kopen), zo kom ik op de volgende analyse:

  • Kopen is emotie.
  • We willen graag een nieuwe bank, maar waarschijnlijk staat die nieuwe er ook weer minstens 10 jaar.
  • Wat als we verkeerd kiezen? Dat de bank niet mooi staat, dat hij toch niet lekker zit, dat de kwaliteit niet OK is, dat hij snel vies wordt, etc. etc..
  • Er is zoveel aanbod, als we ja zeggen tegen het ene valt er zoveel af. (mijn zoon wordt woest als hij hoort dat we geen hoekbank gekocht hebben).

Zoveel onzekerheid, mijn brein zegt dan: “Komt wel. Laat maar even”. En zo stel je het kopen van zo’n bank met gemak een jaar uit. En, heel eerlijk, als je iedere dag op een kapotte lelijke bank zit, dan valt het je ook niet meer zo op.

Voor het nemen van besluiten geldt hetzelfde. Veel mensen stellen dit het liefst uit.

Denk aan bestuurders die bang zijn verkeerde besluiten te nemen (terecht, het kan ze hun baan kosten). Maar ook jouw collega’s en managers willen graag zekerheid voordat ze “ja” zeggen op wat voor verzoek dan ook.

Dit is een belangrijke oorzaak van traagheid en stroperigheid in organisaties.

Is daar dan niks tegen te doen?

Zeker wel.

Succesvolle ondernemers weten dat er aan verkopen een belangrijk proces vooraf gaat: marketing. Marketing is bedoeld om potentiële kopers warm te maken. Om angsten en bezwaren weg te nemen en verlangens aan te wakkeren.

Kennis van marketing en het toepassen van marketingprincipes levert jou als ambtenaar zoveel op. Snellere en betere resultaten. Makkelijk en met plezier anderen meekrijgen. Goede sfeer.

Ik maak met mijn klanten vaak een actieplan, dit noem ik een zaklantaarnplan. Met veel plezier bied ik deze kennis nu ook gratis aan jou aan. Als traktatie vanwege mijn 5-jarig jubileum.

Het plan bestaat uit een video van 15 minuten en een pdf dat je kunt invullen. Als jij deze week 30 – 45 minuten aan dit plan besteedt betekent dit heel veel voor wat jij kunt bereiken in 2020.

Je kunt het Zaklantaarnplan via deze link gratis aanvragen. Je ontvangt dan een mail met het plan (pdf) én de video.

Als je in 2020 echt wil knallen bij de overheid dan kan ik je daar persoonlijk bij begeleiden. Lijkt je dat interessant? Je kunt een gesprek aanvragen via deze link.

 

 

Op een stralende overheid!

 

Ester